دکمه های متحرک
۹۵/۰۳/۱۱
کاربردی دیگر از دکمه های فعال
۹۵/۰۳/۱۱

کنترل کردن اشیاء با کیبورد

آموزش ساخت Drums     :

ممکن است اگر بر روی دکمه help     این انیمیشن نرفته باشید فکر کنید که فقط یک عکس ساده باشد اما اگر دکمه هایی را که در help     آن مشخص شده     اند را فشار دهید خواهید دید که هر کدام از این دکمه ها در واقع صدای یکی از این طبل ها هستند . اما چگونه ؟

اگر چه این انیمیشن از لایه های به نسبت زیادی تشکیل شده است اما آنچنان هم که در نگاه اول به نظر می رسد دشوار نیست .

۱- ابتدا عکسی را که می خواهیم افکت ها را بر روی آن اجرا کنیم را به کتابخانه فلش می آوریم وسپس آن را به روی Scene     می آوریم و آن را به یک Graphic Symbol     تبدیل می کنیم(تا بتوانیم افکت ها را درست و بدون مشکل بر روی آن اعمال کنیم ) توجه داشته باشید که این عکس را به شکلی در صفحه قرار دهید که در صفحه جایی برای قرار دادن دکمه هایی که قرار است برای کنترل طبل ها قرار گیرند باشد ، نام این لایه را به bggif   تغییر می دهیم (توجه کنید که از این به بعد تمامی لایه ها را باید بالای این لایه ایجاد کنید تا افکت ها با تصویر تداخلی پیدا نکنند).

۲- اگر بخواهیم این انیمیشن را ازلایه ۲۱ به بالا نگاه کنیم می بنیم که هر دو لایه که بالای سر هم قرار گرفته اند مکمل همدیگرند یعنی اینکه لایه ای که زیر قرار دارد شامل صوتی می شود که قرار است بر روی آن قسمت از دستگاه Drums قرار گیرد و لایه بالایی آن شامل شکلی است که وقتی کلید مورد نظر فشرده می شو د آن شکل بر روی آن قسمت از دستگاه قرار می گیرد و نشانگر این است که صوتی را که در لایه بالایی اضافه کرده ایم مربوط به کدام قسمت دستگاه می باشد (همانطور که در شکل می بینید دستگاه شامل ۹ قطعه است بنابرای ۹ لایه باید به اصوات و ۹ لایه باید به انیمیشنی که قرار است بر روی هر قطعه از از دستگاه قرار گیرد اختصاص می یابد ).

۳- تکنیکی را که در لا یه های ۲۱ تا ۱۸ پیاده سازی شده است را در اینجا شرح می دهیم و بقیه لایه ها نیز از همین تکنیک پیروی می کنند .

در این انیمیشن چون از اشاره گر mouse برای به صدا در آوردن طبل ها هیچ استفاده ای نمی شود برای صرفه جویی در وقت می توانیم اکشن های خود را به دکمه هایی که شکل و مکان خاصی ندارند اختصاص دهیم و سپس این دکمه ها را با استفاده ار یک مستطیل که در لایه ای بالای همه ی لایه ها (در اینجا من نام ۲bg را به این لایه اختصاص داده ام) قرار می گیرد نا پدید کنیم .

تکنیکی که در لایه های ۲۰ و ۲۱ بکار رفته است :

فریم ۱ از لایه ۲۱ را انتخاب کنید و یک symbol از نوع button را در آن ایجاد کنید و این symbol را در کنار عکس bggif که عکس دستگاه Drums است قرار دهید بدون اینکه به محیط ویرایش این دکمه بروید آن را انتخاب کنید و پنل Actions را باز کنید و در آن کد زیر را تایپ کنید :

on (keyPress “<Space>”) {

            gotoAndPlay(2);

}

این قطعه کد بیان گر این است که وقتی کلید space فشرده می شود نوار timeline به فریم ۲ برده می شود و هر چیزی را که در آن فریم و در فریم ۲ در هر لایه دیگری موجود باشد را نمایش می دهد.

اکنون فریم ۱ از لایه ۲۱ را انتخاب می کنیم و سپس صدای basskick.waw را که قبلا وارد کتابخانه فلش کرده ایم را در این فریم قرار می دهیم سپس دکمه F9 را فشار داده و اکشن stop() را برای اینکه صدا به صورت خودکار پخش نشود را به همین فریم (فریم ۱) اختصاص می دهیم .

حال فریم ۱ از لایه ۲۰ را انتخاب کیند و در آن یک شکل مثلا یک بیضی رسم کنید این شکل قرار است بر روی طبلی که در لایه ۲۱ صدایی را برای آن به روی صفحه آوردیم استفاده شود (این کار برای این انجام می شود که وقتی ما دکمه مربوطه را بر روی صفحه کلید فشار می دهیم بفهمیم که کدام طبل در حال به صدا در آمدن است) ، در فریم ۲ همین لایه (۲۰) یک فریم کلیدی ایجاد نمایید و در آن رنگ شکلی را که در فریم ۱ ایجاد کرده اید تغییر دهید (این کار باعث می شود که وقتی دکمه مربوطه به آن بر روی صفحه کلید فشرده شود شکل در ابتدا یک رنگ و وقتی که دکمه بار دیگر فشرده شود رنگ دیگری به خود بگیرد) ، اکنون باید یک اکشن stop() به فریم ۲ نیز اضافه کنیم تا هنگامی که دکمه بر روی صفحه کلید فشرده می شود و انیمیشن به فریم ۲ منتقل می شود انیمیشن در همانجا ثابت بماند و نوار timeline به فریم های بعدی نرود . اکنون اولین طبل شما آماده می باشد با فشردن کلید های Ctrl + Enter انیمیشن خود را تست کنید .

تکنیکی که در لایه های ۱۸ و ۱۹ بکار رفته است :

      فریم ۱ از لایه ۱۹ را انتخاب کنید و یک symbol از نوع button را در آن ایجاد کنید و این symbol را در کنار عکس bggif که عکس دستگاه Drums است قرار دهید بدون اینکه به محیط ویرایش این دکمه بروید آن را انتخاب کنید و پنل Actions را باز کنید و در آن کد زیر را تایپ کنید :

on (keyPress “x”) {

            gotoAndPlay(3);

}

این قطعه کد بیان گر این است که وقتی کلید x فشرده می شود نوار timeline به فریم ۳ برده می شود و هر چیزی را که در آن فریم و در فریم ۳ در هر لایه دیگری موجود باشد را نمایش می دهد.

اکنون فریم ۳از لایه ۱۹ را انتخاب می کنیم و سپس صدای snare.waw را که قبلا وارد کتابخانه فلش کرده ایم را در این فریم قرار می دهیم سپس دکمه F9 را فشار داده و اکشن stop() را برای اینکه صدا به صورت خودکار پخش نشود را به همین فریم (فریم۳ ) اختصاص می دهیم .

حال فریم ۳ از لایه ۱۸ را انتخاب کیند و در آن یک شکل مثلا یک بیضی رسم کنید این شکل قرار است بر روی طبلی که در لایه ۱۹ صدایی را برای آن به روی صفحه آورده ایم استفاده شود (این کار برای این انجام می شود که وقتی ما دکمه مربوطه را بر روی صفحه کلید فشار می دهیم بفهمیم که کدام طبل در حال به صدا در آمدن است) ، در فریم ۴ همین لایه (۱۸) یک فریم کلیدی ایجاد نمایید و در آن رنگ شکلی را که در فریم ۳ ایجاد کرده اید تغییر دهید (این کار باعث می شود که وقتی دکمه مربوطه به آن بر روی صفحه کلید فشرده شود شکل در ابتدا یک رنگ و وقتی که دکمه بار دیگر فشرده شود رنگ دیگری به خود بگیرد) ، اکنون باید یک اکشن stop() به فریم ۴ نیز اضافه کنیم تا هنگامی که دکمه بر روی صفحه کلید فشرده می شود و انیمیشن به فریم ۴ منتقل می شود انیمیشن در همانجا ثابت بماند و نوار timeline به فریم های بعدی نرود .

۴- اگر شما به لایه های ۳ تا ۱۷ نیز نگاه کنید خواهید دید که تمام این لایه ها از ترتیبی که در بالا برای ۴ لایه گفته شد پیروی می کنند و در واقع فقط یک رابطه معکوس بین لایه ها و فریم ها وجود دارد (یعنی به ازای اینکه شماره لایه کم می شکود به شماره فریم افزوده می شود اگر کمی به فریم ها و لایه هادقت کنید قطعا متوجه خواهید شد ).

۵- برای اینکه با ساخت دکمه های کشوئی مانند دکمه help این انیمیشن آسنا شوید اینجا را کلیک کنید .

دوست عزیز به علت اینکه مدت ها از نوشته شدن این مطالب می گذره برای همین اول از همه به شما توصیه می کنم که حتماً اگر تازه کار هستید و می خواید تازه شروع به یادگیری اکشن کنید مستقیم برید سراغ اکشن اسکریپت ۳ ولی اگر برای هدف دیگه می خواید می تونید تمامی فایل ها به انضمام آموزش اونها را از لینک http://darajeh.net/amirUploads/as2.zip دریافت کنید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*ضروری