کار با Sceneها
۹۵/۰۳/۱۱
روش کار با کدهای کنترلی nextFrame و prevFrame
۹۵/۰۳/۱۱

نگاهی مختصر به آدرس دهی نسبی

آموزش ساخت Engine     (نگاهی مختصر به آدرس دهی نسبی) :

این انیمیشن از لحاظ گرافیکی و کار با فریم ها بسیار ساده می باشد و تنها دلیلی که باعث شد آموزش آن را در اینجا مطرح کنم نحوه آدرس دهی به دکمه های موجود در انیمیشن می باشد .
چون در این انیمشن برخی از قسمت ها نیاز به طراحی دارند و در آنها سلیقه شخصی دخیل است لذا از پرداختن به توضیحات مربوط به طراحی صرنظر می کنم (اگر در طراحی دچار مشکل شدید به فایل سورس مراجعه کنید) .
۱- یک symbol     جدید از نوع Movie Clip ایجاد کنید با این کار شما به محیط ویراش symbol برده می شوید در محیط ویرایش symbol شکلی را که می خواهید به عنوان موتور (جسم چرخنده) باشد را طراحی کنید و آن را به یک symbol از نوع گرافیک تبدیل کنید .
در تمام قسمت های زیر تعداد دفعات چرخش را برابر با ۱۵ قرار دهید .
۲- یک لایه جدید اضافه کنید و در فریم ۱ این لایه نیز جسمی را که می خواهید در وسط موتور قرار دهید طراحی کنید و پس از تبدیل آن به یک symbol از نوع گرافیک آن را در وسط موتور قرار دهید (اگر این symbol را مانند فایل سورس طرحی کنید نوعی حالت خیره کنندگی در انیمیشن ایجاد می کند) .
۳- در فریم ۱۸۰ هر ۲ لایه یک فریم کلیدی ایجاد کنید و با انتخاب یکی از فریم های میانی این بین ۰ تا ۱۸۰ در هر ۲ لایه برای هر لایه به صورت مجزا یک Motion Tween ایجاد کنید .
۴- مجددا بر روی یکی از این فریم های میانی کلیک کنید و از پنل properties آن RotateàCW را انتخاب کنید این کار را برای هر ۲ لایه انجام دهید و مقدار Ease این گزینه را بر روی -۱۰۰ قرار دهید (این کار باعث می شود که انیمشن با سرعت کم شروع به حرکت کند و رفته رفته سرعت آن زیاد شود) توجه کنید که در فریم ۱۸۰ این مقدار باید به ۰ افزایش یابد .
۵- فریم ۲۷۰ را انتخاب کنید و در آن یک فریم کلیدی ایجاد کنید و باز هم مانند قبل یک Motion Tween بین این فریم و فریم ۱۸۰ ایجاد کنید (این کار برای بالا بردن سرعت انیمیشن و طبیعی جلوه دادن حرکت در این قسمت می باشد ، اگر شما بتوانید شکل موتور را با گرافیک بهتری پیداه سازی کنید به خوبی متوجه این نکته خواهید شد) توجه کنید که این کار باید برای ۲لایه انجام شود .
۵- در فریم ۲۷۰ یکی از لایه ها کد زیر را وارد کنید :

;(gotoAndPlay(181

           این کد باعث می شود هنگامی که نوار Timeline شروع به حرکت می کند و در حال نمایش فریم ها می باشد قبل از اینکه به فریم های پایانی (در قسمت بعد توضیح داده خواهند شد) که انیمیشن های پایان حرکت هستند برسد دوباره به فریم ۱۸۱ بر گردد و انیمیشن این قسمت را پخش کند با این کار به نحوی شما یک حلقه ایجاد کرده اید .
۶- در فریم ۲۷۱ از هر ۲ لایه یک فریم کلیدی ایجاد کنید و در آنها مقدار Ease هر ۲ symbol را به ۱۰۰ افزایش دهید (این کار باعث می شود که موتور ناگهان برای حرکت پاییانی سرعت بگیرد و سپس آهسته آهسته از سرعت خود بکاهد) این کار را نیز برای هر ۲ لایه انجام دهید .
۷- در فریم ۴۵۰ یک فریم کلیدی اضافه کنید و در آن ضمن اینکه مقدار Ease را به ۰ کاهش می دهید یک Motion Tween بین این فریم و فریم ۲۷۱ ایجاد کنید ، این کار را نیز باید برای هر ۲ لایه انجام دهید ، حال فریم ۱ یکی زا لایه ها را انتخاب کنید و در پنل Actions ان کد stop() را وارد کنید (این باعث می شود تا انیمیشن خود به خود پخش نشود) .

از محیط ویرایش symbol خارج شوید و Scene اصلی خود بازگردید .
۸- با استفاده از کتابخانه فلش symbol ی را که ساخته اید بر روی Scene اصلی خود بیاورید در حالی که symbol در حالت انتخاب قرار دارد در پنل properties نام symbolرا به engine تغییر دهید (این کار برای آدرس دهی است که در قسمت بعدی توضیح داده خواهد شد) .
۹- با سلیقه خود دو Symbol از نوع button ایجاد کنید و آنها به Scene اصلی خود انتقال دهید .
بر روی یکی از دکمه ها کلمه start و بر روی دیگری کلمه stop را بنویسید .

در این قسمت توضیح بسیار مختصری در باره ی پنل Behaviors داده می شود :
با استفاده از این پنل می توان بسیاری از کدهای مورد نیاز را بدون دانستن پارامترهای آنها و حتی تایپ آنها ایجاد کرد این پنل خود بر حسب ساختار درونی انیمیشن شما نمودار درختی قسمت های مختلف انیمیشن را که برای دادن کدها لازم است رسم می کند و باز هم تنها با چند کلیک می توان آدرس مورد نظر را نیز مشخص کرد .
۱۰- در این مثال هم سعی شده تا کد دهی با استفاده از این پنل انجام شود برای احضار این پنل می تونید از دکمه های Shift+F3 استفاده کنید یا از منوی windowàBehaviors را انتخاب کنید . اگر چه این در این پنل گزینه های زیادی وجود دارد اما برای ساخت این انیمیشن تنها به یکی از این گزینه ها نیز است .
۱۱- دکمه ای را که شبیه علامت + است فشار دهید برای شما یک منوی کشویی باز می شود که در آن گزینه های موجود در این پنل دسته بندی شده اند و شما در ابتدا فقط عنوان این دسته ها را مشاهده خواهید کرد اما هنگامی که نشانگر mouse شما بر روی هر کدام از این عنواین دسته ها برود زیر گروه های آن دسته نشان داده می شوند ، برای این انیمیشن ما به دستور gotoAndPlat نیاز داریم که در دسته Movie Clip قرار دارد این دستور را انتخاب کنید .
۱۲- پنجره ای مانند شکل زیر برای شما باز می شود :

اگر شما تمام مرحل بالا را درست طی کرده باشید نقشه سایت شما مانند بالا خوهد بود و تنها کاری که برای دکمه start باید انجام دهید این است که شماره فریم را به ۲ تغییر دهید مانند بالا (این کار برای این صورت می گیرد که زمانی که دکمه start فشرده می شود نوار timeline پیما از فریم ۱ که دارای کد stop است به فریم ۲ برود و انیمیشن را پخش کند).
۱۳- اما برای دکمه Stop دقیقا باید مانند قسمت ۱۲ عمل کنید با این تفاوت که شماره فریم باید به ۲۷۳ تغییر پیدا کند (تا انیمیشن قسمت انتهایی پخش شود) .
اگر تمتم مرحل بالا را به دستی انجام داده باشید با فشردن کلیدهای Ctrl+Enter به نتیجه ای که من رسیده ای خواهید رسید .

دوست عزیز به علت اینکه مدت ها از نوشته شدن این مطالب می گذره برای همین اول از همه به شما توصیه می کنم که حتماً اگر تازه کار هستید و می خواید تازه شروع به یادگیری اکشن کنید مستقیم برید سراغ اکشن اسکریپت ۳ ولی اگر برای هدف دیگه می خواید می تونید تمامی فایل ها به انضمام آموزش اونها را از لینک http://darajeh.net/amirUploads/as2.zip دریافت کنید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*ضروری