موتورهای فیزیکی در فلش ۳
۹۵/۰۳/۱۱
موتورهای فیزیکی در فلش ۱
۹۵/۰۳/۱۱

موتورهای فیزیکی در فلش ۲

سلام مجدد به دوستان

خوب توی قسمت قبل توضیحاتی در مورد موتورهای فیزیک دادم . اما توی این قسمت بحث رو کمی جم و جور می کنم به یکی از این موتورها می پردازم و تمام آموزش ها و مثال ها رو هم بر مبنای همین موتور قرار می دم .

خوب همونطور که توی قسمت قبل هم گفتم موتوری که از نظر من بهتر هست موتور Box2D هست حالا علتش چی هست ؟
علت غیر علمی : قبل از اینکه من بخوام کار با موتورهای فیزیک رو شروع کنم یکی از دوستام که توی فلش تجربش از من بیشتر بود به من گفت این Box2D از بقیه موتورها بهتره و منم با توجه به شناختی که ازش داشتم قبول کردم .

علت علمی : ۱- این موتور از نظر سرعت اجرا و استفاده بهینه از حافظه خوب عمل می کنه .
۲- این موتور برای سایر زبان های برنامه نویسی مثل : JAVA , Java Script , C++ , .NET نیز موجود هست . در نتیجه اگر کسی با یکی از این زبان ها آشنایی داشته باشه خیلی خیلی استفاده از این موتور در اون زبان ها براش راحت می شه . (البته بعد از اینکه با این موتور توی AS کار کنه یا برعکس)

خوب اینا علل برتری Box2D نسبت به سایر موتورها هستن . اما بد نیست کمی هم در مورد Box2D بدونید . این موتور توسط Erin Catto برای C++ نوشته شده که در حال حاضر برای برخی از زبان ها مثل Action Script نیز موجود هست .

نکته ای که هست اینه که اگر شما واقعا بخواید سراغ بازی سازی برید باید حتما از یک زبان قدرتمند مثل C++ استفاده کنید . اگر از دلایل فنی کار که C++ چقدر از اکشن اسکریپت قویتر هست چشم پوشی کنیم می رسیم به حاشیه کار که مشکل حمایت از اکشن اسکریپت هست . درسته که Box2D برای اکشن اسکریپت هم موجوده ولی اگر جستجو کنید می فهمید که فروم های خیلی کمی هستند که از Box2D برای فلش حمایت می کنند http://www.box2d.org/forum/ و در ضمن دستورالعمل های اصلی استفاده از این موتورها هم برای C++ موجود هست نه فلش . بنابراین اگر واقعا می خواید بازی سازی رو به عنوان شغل انتخاب کنید فلش گزینه مناسبی نیست !

خوب بگذریم و بریم سراغ Box2D شما برای اینکه خودتون در مورد این موتور اطلاعات بدست بیارید می تونید توی Google عبارت box2d flash رو جستجو کنید تا به نتایجی برسید اما سایت اصلی مربوط به این موتور در آدرس http://box2dflash.sourceforge.net/ موجود هست . توی این آدرس شما می تونید هم سورس موتور رو دانلود کنید و هم مثال ها رو . برای اطلاعات بیشتر هم دیگه google در خدمت شماست :دی .

اما برای شروع چه باید کرد ؟

۱- توی اینترنت مقداری جستجو کنید تا با قدرت این موتور و برخی از امکاناتش آشنا بشید (این کار می تونه به علاقه کندی شما در استفاده از این موتور کمک کنه)

۲- سورس موتور رو از آدرس بالا دانلود کنید . من توی آموزش هام از نسخه ۲.۰.۱ استفاده کردم و می شه گفت تا حد زیادی با نسخه های قبلی تفاوت داره . (خوب پس اگر شما هم می خواید کار با Box2D رو شروع کنید همین نسخه رو دانلود کنید)

۳- اگر با مفاهیم برنامه نویسی شیئ گرا آشنایی ندارید (نیاز نیست حرفه ای باشید!) فعلا بیخیال شید . اگر هم آشنا هستید یا علی الان دیگه چیز آماده هست تا از قسمت بعدی آموزش دست به کد بشید .

فکر کنم برای امروز کافی باشه .

موفق باشید

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*ضروری