کتاب مرجع Flash CS4
۹۵/۰۳/۱۱
نکات قبل از مطالعه آموزش ها
۹۵/۰۳/۱۱

مقدمه ای بر Adobe Flash

این هم مقدمه ای هست بر فلش که چون خیلی دونستنش ضروری نیست فایلش رو نمی ذارم .

مقدمه ای بر Adobe Flash :
پس از گذشت حدود ۱۵ سال از منتشر شدن اولین نسخه فلش دیگر کمتر کسی را می توانید بیابید که کاربر اینترنت باشد اما نداند فلش چیست ؛ این مورد هم به آنجا بر می گردد که تقریبا تمامی سایت های بزرگ و مطرح جهان در گوشه ای از سایت خود از یک فیلم فلش استفاده کرده اند حال سایت هایی که تمام آن ها را با فلش ساخته اند به کنار ، پس این خود از گسترش روز افزون فلش حکایت دارد .
Flash برای چه بوجود آمد ؟
نرم افزار Flash از شرکت Macromedia نرم افزاری است که شرکت MacroMedia در مرحله اول به عنوان یک راه حلبرای انتقال تصاویر Vector برروی وب ایجاد کرد .
تصاویر Vector به چه معنی است ؟
دو نوع تصویر وجود دارند ، یکی تصاویر Pixel که در اصطلاح به آنها Bitmap هم گفته می شود و یکی دیگر تصاویر برداری یا Vector می باشد . اوایل که اینترنت به وجود آمده بود سرعتهای Connection اینترنتی در حد سرعت هایی که هم اکنون ما در ایران از آن استفاده می کنیم هم نبود ، چه برسد به آن سرعتی که هم اکنون آمریکایی ها از آن استفاده می کنند . در آن زمان سرعت های مودم هایی که معمول بود ۹۶۰۰ بیت در ثانیه بود بعد از آن به ۱۴۴۰۰ بیت در ثانیه تبدیل شد . ۹۶۰۰ یعنی در یک ثانیه ۰.۹ کیلوبایت می توانست اطلاعات را Transfer کند . یعنی اگر قرار بود تصویری ایجاد شود که این تصویر تبلیغات یک محصول باشد و این تصویر ۵۰ KB حجمش بود زمانی که لازم بود Data Transfer انجام شود و تصویر ظاهر بشود در آن مودمها ۵۵ ثانیه بود .
در نتیجه انتقال اطلاعات در اینترنت بسیار بسیار کند اتفاق می افتاد . به همین دلیل بود که در HTML های نسخه ۱ و ۲ مرسوم نبود که از تصویر در وب سایت استفاده کنند و راحت تر بگویم اصلا Tag های مربوط به Image در آن زمان در زبان HTML وجود نداشت . به تدریج که سرعتها افزایش پیدا کردند و سرعتها به ۱۴۴۰۰ و ۲۸۸۰۰ بیت در ثانیه رسیدند ، کم کم تصاویر Pixel در وب مطرح شدند و لی با این وجود مسائلی وجود داشت که هیچ الزامی پشتش نبود که این تصاویر بخواهند Pixel باشند مثلا آرم شرکت یا مثلا یک Title که قرار بود در بالای سایت قرار بگیرد و با فونت خاصی هم نمایش داده شود .
اینها را اگر به یک شکلی میتوانستیم Vector نمایش دهیم خیلی خیلی سبکتر می شدند و در واقع یک صفحه وب هر چه حجمش کمتر باشد در اصطلاح به آن می گویند صفحه وب از لحاظ حجم بهینه است . در یک نرم افزار گرافیک Vector اگر بخواهیم یک خط ترسیم کنیم ، نرم افزارهایی که برای کار با گرافیک Vector استفاده می شوند بدین صورت کار می کنند که برای ترسیم مختصات نقطه شروع و مختصات نقطه پایان را در خودشان ذخیره میکنند . یعنی ۲ جفت عدد را یا همان x و y نقاط را .
ولی در نرم افزارهای کار با گرافیک Pixel زمانی که بخواهیم یک خط بکشیم باید اطلاعات مربوط به تک تکPixel هایی که بر روی خط قرار دارند بعلاوه تمام Pixel های دور آن را در خود ذخیره کنیم و هیچ فرمول ریاضی در این داستان نمی تواند دخالت کند و فقط می توانیم در فرمت های مختلف گرافیکی آنها را فشرده سازی کنیم .
ولی در هر صورت حجم فایلهای Pixel اصلا قابل قیاس با فایلهای Vector نبود (حجم فایل های Pixel بسیار بیشتر است) . دو شرکت آمدند و سعی کردند که این کار را انجام دهند ، یعنی آمدند یک قالب و یک روشی پیدا کنند که فایلها را بتوانند به صورت Vector نمایش دهند . زیرا مرورگرها فقط فایلهای Pixel را می توانستند نمایش دهند . یکی از این شرکت ها Adobe بود که تکنولوژیSVG (Scalble Vector Graphic) را ارئه کرد و دیگری شرکت Macromedia بود که تکنولوژی SWF (ShockWave Flash) را اختراع کرد .
پس هدف در مرحله اول انتقال تصاویر Vector بود با هدف سبک تر شدن حجم صفحات وب . اما مرورگرهای وب به تدریج توانایی پخش این جریان را نداشتند در نتیجه Plugin ها به وجود آمدند که بر روی مرورگر دستگاه شخص نصب می شوند و باعث می شوند که آن گرافیک به نمایش درآید . مثلا Flash Player که از اینترنت دانلود می کنیم و یا از روی CD نصب می کنیم ، همین نقش را به عهده دارد.
Flashبه تدریج تکامل پیدا کرد به تدریج مباحث دیگری به آن اضافه شد یعنی مثلا بحث انیمیشن در این برنامه مطرح شد ، بحث موزیک و برنامه نویسی از جمله مباحثی بودند که در این برنامه مطرح شدند . تا قبل از این جریان که Flash انیمیشن را در خودش قرار بدهد میبایستی برای ساخت انیمیشن های اینترنتی از Gif Animation استفاده می شد و مشکلی که بود این بود که این نوع انیمیشن باید فریم به فریم ساخته می شد و مساله بعدی این بود که Gif Animation ها به صورت PIXEL بودند و Flash تصاویر Vector را به انیمیشن تبدیل می کند و این را هم باید بگویم که ساخت انیمیشن در Flash بسیار راحت تر از ساخت Gif Animation است . امکان استفاده از موزیک در Flash یک امکان فوق العاده بود که یک استاندارد برای پخش موزیک در وب قرار داد که این استاندارد MP3 بود .
صدا در وب :
در گذشته در صفحات HTML فقط از دو نوع فرمت صدا استفاده می شد . که یکی WAV بود که البته این هم برای کسانی بود که با Internet Explorer و تحت ویندوز کار می کردند و کسانی که با Netscape Navigator از شرکت Sun Micro System تحت Mac Os یا Mac OsX کار می کردند اساسا فایلهای WAV را نمی توانستند مشاهده کنند و به جای آن از RIF استفاده می کردند .
اینها تنها فرمتهایی بودند که برای صفحات وب استفاده میشدند . این فرمتها یک مشکل داشتند و آن هم این بود که کمی بزرگ بودند . برای اینکه بدانید این فرمتها چقدر بزرگ بودند باید بدانید که در فرمت WAV با کیفیت CD ، یک دقیقه برابر ۱۰ مگابایت می شود . یعنی اینکه اگر قرار بود شما مثلا ۲۰ ثانیه موزیک روی صفحه وب خود قرار می دادید ، میشد ۳/۳ مگابایت که با سرعت اینترنتی که هم اکنون در ایران استفاده میکنیم (حدود ۳ کیلو بایت در ثانیه) ، ۱۱۰۰ ثانیه که تقریبا ۲۰ دقیقه طول می کشد که موزیک دانلود شود و پخش شود .
نوع دیگر فرمت های صوتی MIDI می باشد که این فرمت نه مشکل حجم داشت و نه مشکل اینکه روی سیستم عاملهای مختلف اجرا نشود ، ولی مشکل دیگری داشت که از WAV بدتر بود . اجرای فرمت Midi به سینتی سایزر دستگاه کارت صوتی شخص بستگی دارد . یعنی اگر کارت صدایی که روی دستگاه کاربر بود که در سینتی سایزر آن این آلت موسیقی که با آن موسیقی خود را زده بودید ، بود که هیچ مشکلی پیش نمی آید ، اگر نبود با یک آلت موسیقی دیگر پخش میکند . به طور مثال فرض کنید که یک نوت خاص را با ساکسیفون زده اید و آن را روی دستگاه کاربر با ترومپت (Trompet) پخش کند . اساسا این روش ها نه روشهای مطمئنی بودند و نه امکان پذیر .
فلش با MP3 جان تازه ای به وب می دهد :
MP3 شدنصداهادر فلش، دو مزیت داشت ، یکی اینکه دیگر هیچ ربطی به سینتی سایزر دستگاه کارت صوت کاربر نداشت و دیگری اینکه حجم آن حداقل یک دهم حجم فایل WAV است . علتی که می گویم حداقل یک دهم این است که چون فرمت MP3 خیلی هوشمندانه Compress (فشرده) می شود . شما درQuality های خیلی پایین تر از CD Quality هم تفاوت چندانی نمی توانید حس کنید با موزیکی که با کیفیت CD ذخیره شده باشد . به عنوان مثال اگر کیفیت (۱۲۸Kbps ( را به عنوان CD Quality در نظر بگیرید ، به راحتی شما تا ۳۲Kbps هم می توانید Quality را پایین بیاورید بدون اینکه افت خیلی محسوسی حس کنید . این بدین معنی است که حجم فایل جدیدتان را یک چهلم فایل WAV خود کرده اید . به زبان عامیانه یعنی ۲۰ دقیقه را تبدیل به ۳۰ ثانیه کرده اید . وقتی این اتفاق افتاد حالا دیگر امکان استفاده از موزیک و Sound در وب امکان پذیر شد .
اسکریپت به فلش اضافه شد :
در نسخه ۳ فلش ، یک زبان برنامه نویسی برای Flash ساخته شد به نام Lingo LE یا (Lingo Light Edition) .
Lingo Light Edition چیست ؟
شرکت MacroMedia یک نرم افزار دیگر دارد به نام Director که این نرم افزار برای ساخت CD های MultiMedia است . که آن هم به صورت Vector کار می کند . نرم افزار Director یک زبان برنامه نویسی دارد به نام Lingo سازنده نرم افزار دایرکتور شخصی است به نام گری لوزنویک (Gary Lozenvik) ؛ این شخص وقتی میخواهد در مورد Lingo صحبت کند میگوید : برای اینکه بفهمید یک شخص تا چه حد Lingo بلد است از او بپرسید که چه کارهایی با Lingo نمی شود کرد، اگر گفت که کاری هست که نمی شود کرد بدانید که Lingo بلد نیست .
زبان لینگو بسیار قدرتمند است . ولی تا حدی قدرتش برای برنامه های تحت وب زیاد است و به تمامResource ها دسترسی دارد . می تواند فایل های کاربر را Rename کند ، دستگاه کاربر را Format کند و …. یعنی فکر کنید در یک Level ، هر کاری که با زبان برنامه نویسی C می توانید انجام دهید با Lingo هم می توانید بکنید . پس این زبان برنامه نویسی اصلا به درد وب نمی خورد . بنابراین آمدند و بسیاری از قابلیتهایش را حذف کردند ، قسمت هایی که می توانست Resource های کاربر را خراب کند را حذف کردند و یک زبان جدید ساختند به نام Lingo Light Edition (لینگوی سبک شده) و این زبان برنامه نویسی ، زبان برنامه نویسی Flash شد در زمان Flash 3 این داستان ادامه داشت تا Flash 5 که اساسا می گویند انقلاب Flash در این نسخه اتفاق افتاده است .
انقلاب Flash در Flash 5 اتفاق افتاد به چه معناست ؟
شرکت Macromedia بررسی کرد که کاربران Flash هیچ کدام Director کار نیستند . و کار این افراد طراحی صفحات وب است (Web Designing)است . و هیچ لزومی ندارد کسی که Web Designing می کند قبلا با Directorکار کرده باشد . کسانی هم که می خواستند بیایند و این زبان را یاد بگیرند دیدند که یک زبان برنامه نویسی جدید با کدهای زیاد و Syntax های جدید وجود دارند که باید همه را یاد بگیرند . به این دلیل از Lingo LE استقبال نشد . چیزی که معمولا Web Designer ها به عنوان زبان برنامه نویسی بلد هستند ، زبان برنامه نویسی Java Script است . آنها یک زبان برنامه نویسی جدید ساختند به نام Action Script که این زبان برنامه نویسی از نظر ساختار و از لحاظ Syntax بسیار نزدیک است به Java Script یعنی اگر کسی که Java Scriptکار می کند بخواهد بیاید Action Script یاد بگیرد زمان زیادی لازم ندارد که وقت بگذارد . و این را در Flash 5 گذاشتند و این قضیه باعث استقبال همگان شد .
پس از این نسخه از فلش شرکت MacroMedia تقریبا هر ۲سال یکبار با ایجاد تغییراتی بر روی فلش و زبان Action Script نسخه جدیدی از این برنامه قدرتمند را به بازار ارائه می کند البته شایان ذکر است که آخرین نسخه فلشی که توسط MacroMedia ارائه شد نسخه ۸ فلش بود و با خریده شدن شرکت MacroMedia توسط شرکت Adobe فلش توسط این شرکت بزرگ به بازار عرضه می شود . در حال حاضر آخرین نسخه فلشی که به بازار ارائه شده است Flash CS4 یا نسخه ۱۰ فلش می باشد و آخرین نسخه زبان برنامه نویسی فلش Action Script 3 می باشد .
موفق باشید

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*ضروری