یک ماشین حساب خیلی ابتدایی با FlashBuilder4
۹۵/۰۳/۱۱
کنترل کردن اشیاء با کیبورد
۹۵/۰۳/۱۱

دکمه های متحرک

آموزش دکمه های فعال (دکمه هایی که دارای انیمیشن هستند) :

همانطور که در این انیمیشن هم مشاهده می کنید وقتی که نشانگر Mouse     شما بر روی هر کدام از این مربع ها می رود آن مربع رنگش سیاه می شود و سپس آبی می شود و با کلیک بر روی هر مربع آن مربع به رنگ سیاه در می آید و با کلیک مجدد آبی می شود . اما چگونه !!!؟؟؟

ممکن در اول این انیمیشن کمی پیچیده به نظر برسد ولی در واقع بسیار ساده می باشد . برای ساخت این انیمیشن مراحل زیر را دنبال کنید :

۱- با فشردن دکمه های Ctrl+F8     پنجره Create new Symbol     برای شما باز می شود رفتار Movie Clip      را انتخاب کنید و نام fade     را به آن اختصاص دهید وتایید کنید ، با این کار شما به محیط ویرایش Symbol  خود برده می شود در این قسمت است که شما می تونید تغییر رنگ دکمه خود را ایجاد نمایید ، در این قسمت ابتدا یک مربع به رنگ دلخواه خود بکشید و با select کردن آن و فشردن کلیدF8 آن را به یک symbol از نوع button و با نام button تبدیل کنید حال به ترتیب در فریم های ۱۵ ، ۱۶ و ۳۰ با زدن کلید F6 فریم های کلیدی ایجاد کنید ، فریم ۱۵ را انتخاب کنید ومربع را انتخاب کنید از پنل properties گزینه Coloràtint را انتخاب کنید و با استفاده از این گزینه رنگی را که مایل هستید رنگ مربعبه آن رنگ تبدیل شود را انتخاب کنید حال بر روی یکی از فریم های میان فریم های ۱ و ۱۵ کلیک راست کنید و گزینه Create Motion Tween را انتخاب کنید این کار را برای فریم ۱۶ نیز انجام دهید اکنون بر روی یکی از فریم های میانی فریم های ۱۶ و ۳۰ کلیک راست کرده و گزینه Create Motion Tween را انتخاب کنید . قسمت ساخت انیمیشنی که باید بر روی دکمه قرار بگیرد تمام شد .

۲- اضافه کردن کدها به مربع : فریم ۱ را انتخاب کنید و بر روی مربع کلیک کنید و پنجره Actions را باز کنید ، قطعه کد زیر را در این پنجره تایپ کنید :

on (rollOver) {

            play();

}

on (press) {

            gotoAndStop(15);

}

۳ خط اول کد برای هنگامی است که نشانگر mouse بر روی مربع می آید و ۳ خط بعدی برای هنگامی است که بر روی مربع کلیک می کنیم و مربع به رنگ قبلی خود باز می گردد (دقت کنید که اگر تعداد فریم ها را تغییر دهید باید برای اینکه این کدها باز هم به درستی کار کنند باید عدد جلوی کد gotoAndStop به نسبت فریم های شما تغییر کند).

۳- اضافه کردن کدها به فریم ها : حال نوبت اضافه کردن کد به فریم ها می باشد. برای این کار فریم ۱ از symbol ی را که نام آن fade است را انتخاب کنید و با فشردن کلید F9 و باز کردن پنجره Actions کد زیر را در آن تایپ کنید :

stop();

این کد باعث می شود که نوار timeline که با play شدن هر فیلم فلش شروع به حرکت می کند در همان فریم ۱ متوقف شود تا انیمیشن با کنترل mouseما نمایش داده شود .

آخرین فریم همین symbol را انتخاب کنید و کد زیر را در آن تایپ کنید :

gotoAndStop(1);

این کد باعث می شود تا هنگامی که نشانگر mouse ما بر روی دکمه رفت و انیمیشن را اجرا کرد و انیمیشن به فریم آخر رسید نوار timeline دوباره به فریم ۱ باز گردد و مجددا منتظر باشد تا نشانگر mouse بر روی آن بیاید و انیمیشن خود را اجرا کند (در واقع به نوعی انیمیشن را reset می کند) .

۴- حال به Scene اصلی خود بازگردید و نام لایه موجود را به buttons تغییر دهید ، یک لایه دیگر ایجاد کنید و نام آن را lines بگذارید .

لایه buttons را انتخاب کنید و از کتابخانه فلش (Ctrl+l) symbol fade را به دفعات و با نظمی که در شکل می بیند در کنار هم قرار دهید .

حال لایه lines را انتخاب کنید و بین مربع ها را که فضای خالی به وجود آمده است با استفاده از ابزار line پر کنید .

دوست عزیز به علت اینکه مدت ها از نوشته شدن این مطالب می گذره برای همین اول از همه به شما توصیه می کنم که حتماً اگر تازه کار هستید و می خواید تازه شروع به یادگیری اکشن کنید مستقیم برید سراغ اکشن اسکریپت ۳ ولی اگر برای هدف دیگه می خواید می تونید تمامی فایل ها به انضمام آموزش اونها را از لینک http://darajeh.net/amirUploads/as2.zip دریفت کنید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*ضروری